Firebrand Training Norway Blog

Google+ vs Facebook

leave a comment »

I mer enn 5 år har Facebook hatt monopol over alle sosiale nettverk. Etter at det ble lansert i 2004 har det ene og alene tilintetgjort Hi5, MySpace og mindre kjente bebo.
I juli 2011 har Facebook over 750 millioner aktive brukere, noe som gjør det til verdens tredje høyest befolkede ”land”. Mange mener at Facebook har endret måten vi er på. Du skriver på noen *vegg*, du *liker* noens status, dere *treffes på facebook* (som er et uttrykk de fleste antakelig har brukt). Dette er virkelig noe mer enn bare enda en sosial nettverksside.

Men nå, etter årevis som ledere innen sosiale medier, bør Facebook være bekymret for det nye fenomenet som kalles Google+.

Google+, som du sikkert har gjettet, er en sosial nettverksside som er designet av Google. Den er fortsatt i betaprøvemodus og blir snart lansert for offentligheten. Administrerende direktør i Google, Larry Page, annonserte nylig at Google+ allerede har fått 10 millioner medlemmer på sin side. Dette er et utrolig antall.

Så hva er det Google+ har som ikke Facebook har?

1. Google+ sin hjemmeside er veldig lik det Facebook-brukere er komfortable med − som oppdateringer fra venner, opplasting av bilder, hendelser osv. Med Circles har Google forsøkt å skille seg fra Facebook. Mens informasjonen du publiserer i Facebook deles øyeblikkelig med dem du har på vennelisten, lar Circles deg velge hvem du vil dele informasjon med. Faktisk kan brukerne lage grupper som de vil dele informasjon med, som foreldre, nære venner, bekjentskaper osv.

2. Med en øyeblikkelig opplastingsfunksjon kan du enkelt laste opp bilder som du tar med kameraet (selvfølgelig når du ønsker). Dette står i skarp kontrast til Facebook hvor det tar en evighet å laste opp bilder og videoer og medlemmene går lei. Slagordet “del akkurat de rette tingene med akkurat de rette menneskene” sier alt.

3. “Hangouts” er en ny funksjon som lar deg avdekke hvor du befinner deg for utvalgte venner og deretter vente å se hvem som kommer for å ta del i moroa.

4. Sparks er en funksjon som lar deg publisere hva du liker og ikke liker, og appen sender deg automatisk de nyeste og mest spennende nyhetene og tilbudene fra det du liker. Det kan være musikk, bøker, mote eller en kategori du selv lager.

5. Huddle er en annen funksjon som lar brukerne chatte øyeblikkelig med mange venner samtidig i motsetning til vinduer som er laget i Facebook-chat. Alle venner samles i én chat og du føler at du er midt mellom alle vennene dine. I motsetning til Facebook hopper du ikke fra ett vindu til det neste eller svarer feil til vennene dine.

Google+ introduserer også verden for bruken av Web 3.0. Web 3.0 blir virkelig verdt å ta en titt på. Personvern er en annen stor fordel som Google+ har over Facebook.

Bare tiden vil vise om Google+ kan ta tronen fra Facebook, men det har noen virkelig attraktive funksjoner som kan lokke potensielle medlemmer. Med funksjoner som Skype-videoanrop og sidelinje for chatmedlemmer ser man at Facebook ikke har tenkt å gi seg uten kamp. Vi må bare vente å se hvilken gigant som seirer.

Hvis du er ute etter Google-sertifiseringskurs, har Firebrand Training lansert Google Conversion Professional, Google Conversion Professional Introduction og Google Maps API Developer

Advertisements

Written by Firebrand Training

juli 29, 2011 kl. 8:24 am

Publisert i General

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: