Firebrand Training Norway Blog

5 grunner til å holde sertifiseringene dine oppdatert … hvis du fremdeles vil ha kontrakter

leave a comment »

Arbeidsgivere ser både etter anerkjente og oppdaterte kvalifikasjoner samt relevant erfaring når de ansetter. Men, som veldig mange vellykkede konsulenter ved, er oppdatering av kvalifikasjonene deres nederst på to-do listen – særlig når neste kunde ringer.

Men dokumenterbare kvalifikasjoner blir stadig viktigere i konsulentbransjen. Så ta en titt nedenfor og se 5 gode grunner til å holde it-ferdighetene dine oppdatert hvis du vil ha en varig karriere som konsulent:

1. Øk dine potensielle inntjeningsmuligheter – Det er en stor forskjell i tilbud og etterspørsel for ulike typer konsulenter, og det påvirker naturligvis prisen. Vær oppmerksom på å skaffe deg kompetanse innenfor de høytlønnede områdene, slik at du lettere kan maksimere prisen på timene dine. Omkostningene til nye sertifiseringer kan være høye, men de potensielle gevinstene kan også være store.

2. Åpne døren til nye muligheter – Jo bredere kompetanse du har, desto bredere er spekteret av ordregivende muligheter som vil være åpne for deg. Vær forsiktig med å bli for spesialisert. Hvis du tilfeldigvis får flere kontrakter av samme type, kan du fort bli begrenset til én spesialitet – uansett hvor utilsiktet det måtte være. Hold dine brede kvalifikasjoner oppdatert og vis arbeidsgiverne at selv om en stor del av erfaringen din har vært konsentrert om få områder, er du fortsatt kvalifisert for mange ulike typer oppgaver.

3. Få konkurransefortrinn – I motsetning til fast ansatte, er det usannsynlig at konsulenter får tilbud om utdannelse. Konsulenter vil ofte bli hentet inn fordi de har en særskilt ferdighet som virksomheten har bruk for på kort sikt. Derfor forventes det at man vet hva man gjør, og at man tilfører verdi med det samme. Når utdannelse altså ikke er en naturlig del av kontraktene, har du selv ansvaret for å ta den utdannelsen som er nødvendig for å holde tritt med de ferdighetene fast ansatte får automatisk på arbeidsplassen.

4. Unngå å bli hektet av tidlig – Arbeidsgiverne spesifiserer ofte at konsulenter skal ha en relevant sertifisering. Du kan ha mange års erfaring, men hvis en sertifisering er et krav (og du ikke har den), faller du raskt fra i utvelgelsesprosessen.

5. Hold deg oppdatert – Eksisterende teknologier utvikles og ​​nye teknologier kommer til. Det betyr at it-konsulentenes kompetanse, erfaringer og kunnskap må oppdateres fortløpende. Det er her sertifiseringer blir avgjørende for å dokumentere at kunnskapen din er relevant.

Svært mange erfarne konsulenter mener at deres mangeårige erfaring i høy grad er deres kvalifikasjoner, og de synes det er frustrerende å skulle begynne å dokumentere ferdighetene sine med sertifiseringer.

Men alt tatt i betraktning; hvis sertifiseringer kan gi deg en lengre og bedre betalt karriere, ville du kanskje vurdere å investere tiden og få utdannelse inn på to-do listen din?

Advertisements

Written by Firebrand Training

september 27, 2013 kl. 12:14 pm

Publisert i General

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: